Ürojinekoloji

Ürojinekoloji, özellikle kadın hastalıkları ve doğum ile üroloji branşlarının kadınlarda aşırı aktif mesane, pelvik organ sarkmaları, idrar kaçırma şikayetleri ve genital bölge şekil bozuklukları ve fonksiyon kaybı gibi sorunların tanı ve tedavisini konu edinmiş alanıdır.

İdrar kaçırma, kadınlarda sık görülen hastalıklar arasındadır. Özellikle menopoz sonrası iki kadından birinde görülmektedir. Genital organlarda sarkmalar ve şekil bozuklukları ise ilerleyen yaş, zor doğumlar ve kronik sistemik hastalıklar ile birlikte meydana gelebilir.

Bu hastalıklar yaşam kalitesini ve cinsel fonksiyonları bozmaktadır. İdrar kaçırma, organ sarkması ve genital bölge şekil bozuklukları halk arasında utanılan hastalıklar grubuna girmektedir.

Hastaların şikayetlerini rahatlıkla söyleyemediği ve hangi bölüme gideceğini bilemediği bir durumdur. Bu durum hastalığın tedavisini geciktirmekte ve hastalığın ilerlemesine neden olabilmektedir.

Ürojinekoloji alanında tanı ve tedavi konusunda beraber çalışılan branşlar şunlardır:

• Kadın Doğum
  • Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon
  • Nöroloji
  • Üroloji
  • Psikiyatri
  • Radyoloji

Pelvik Taban Bozuklukları Nelerdir?

Pelvik taban; pelvis içinde yerleşmiş olan organları yani mesaneyi, rahim (uterus), vajeni ve rektumu alttan destekleyen kaslar, bağlar ve sinirlerdir. Pelvik destek  bozulursa; mesane veya bağırsak kontrolünün bozulması, idrar veya dışkı kaçırma, pelvik organlarda sarkma, işemede güçlük, pelvik ağrı ve seksüel sorunlar ortaya çıkabilir.

İdrar Kaçırma (Üriner İnkontinans) Nedir?

İdrar kaçırma; isteğimiz dışında, kontrolsüz olarak yapılan işeme eylemidir. Kadınlarda her yaşta görülebilen hastalıklar arasındadır. Özellikle menopoz sonrası iki kadından birinde görülmektedir.

İstemsiz olarak idrar kaçırma, her zaman araştırılması gereken bir durumdur. Bu araştırmalar sonucunda, idrar kaçırmanın tipi belirlenir ve buna yönelik tıbbi veya cerrahi tedavi yapılır.

İdrar Kaçırmanın Tipleri Nelerdir?

Stres tipi idrar kaçırma: Öksürme, gülme, hapşırma, egzersiz veya cinsel ilişki sırasında gibi fiziksel aktiviteler esnasında idrar kaçırma olması.

Sıkışma tipli (urge) idrar kaçırma: Mesane dolu veya boş iken aniden gelişen tuvalete gitme isteğinden sonra gelişen istemsiz idrar kaçırmadır. Özellikle su sesi (örneğin bulaşık yıkama), soğuk içecekler veya soğuğa maruz kalmak, bu durumu tetikleyebilir. Beklenmedik zamanlarda hatta uykuda da ortaya çıkabilen bu durumdur.

Karma (mikst) idrar kaçırma: Stres ve sıkışma tipli idrar kaçırma durumları, birlikte görülmektedir.

Ürojinekoloji alanında idrar kaçırma (Üriner inkontinans) sorunu için uyguladığımız tedavi yöntemleri şunlardır:

• Mesane egzersizleri
  • Planlı tuvalet egzersizleri
  • Pelvik taban kas egzersizleri
  • Elektriksel stimülasyon
  • Çeşitli medikal araç ve cihazlar
  • Farmakolojik tedavi (ilaç tedavisi)
  • Sentetik materyal enjeksiyonları
  • Mesanenin kas tabakasına botox uygulaması
  • Cerrahi tedavi üriner inkontinansta uyguladığımız tedavi yöntemleri arasındadır.

Stres Tipi İdrar Kaçırmanın Tedavisi Nedir?

Bu tip idrar kaçırmanın ideal tedavisi, cerrahidir. Bu amaçla da en sık ve en etkili cerrahi tedavi, idrar yolu altına yama yani meş konulmasıdır.  Bu yama, üretrayı destekleyerek idrar kaçırmayı engeller.  Vajinal yoldan operasyon yapılır.

Üretra altına yapılan 1cm’lik küçük bir kesiden iğne ile girilerek yama üretra altına yerleştirilir. Amaç dokulara en az zarar vererek kısa sürede işlemi bitirmektir. Konulan meşin gerginliği bu konuda deneyimli cerrah tarafından belirlenir. TVT (Tension free Vaginal Tape), TOT (Trans Obturator Tape), Miniaskı bu amaçla yapılan ameliyatlardır.

İdrar Kaçırmanın Medikal Tedavisi Var Mıdır?

Stres tipi idrar kaçırması olmayan yani sıkışma tipi idrar kaçırması olan hastalarda medikal tedavinin yeri vardır ve başarılı bir şekilde kullanılmaktadır. Özellikle aşırı aktif mesane olarak adlandırılan ani işeme hissi idrar kaçırmada ilaç tedavisi planlanabilmektedir.